
سیستم مدیریت پارکینگ(Parking Management)
سیستم مدیریت پارکینگ(Parking Management) به دلیل وسعت پارکینگ در هر طبقه، تعدادی رمپ برای دسترسی به طبقات زیرین و فوقانی در نظر گرفته شده است. با توجه به معماری پارکینگ، تعداد ورودی-خروجیهای اصلی، رمپها و ظرفیت پارکینگ طراحی لازم در خصوص کنترل و مانیتورینگ در فضای پارکینگ صورت میپذیرد.
عموما از حیث اتوماسیون، برای یک پارکینگ، چندین سیستم مطرح است که به اختصار تشریح میگردد:
- کنترل تهویه مطبوع
- کنترل روشنایی
- مدیریت پارکینگ
- دوربین مدار بسته
- اعلام و اطفاء حریق
- اعلان عمومی
سیستم تهویهمطبوع برای راهروهای ارتباطی و لابیهای آسانسور با توجه به دمای در نظر گرفته شده برای آن فضاها و ترمینال یونیتهای موجود (فنکویل کانالی) و در فضای پارکینگ، با توجه به سطح گاز مونوکسیدکربن در هر زون و کنترل فنهای تخلیه مرتبط با آن، امکان کنترل و مدیریت مرکزی تهویه مطبوع در این بخش فراهم میگردد.
سیستم کنترل روشنایی
از طریق کنترل مرکزی سرخطهای نرمال و اضطراری و پیادهسازی سناریوهای مناسب قابل ارتباط به کل سیستم اتوماسیون میباشد.
امروزه مدیریت ترافیکی با پیادهسازی مدیریت پارکینگ (Parking Management) در پارکینگها منجربه کوتاه شدن و از بین رفتن صفهای طولانی انتظار، جلوگیری از گردش بی مورد در طبقات به منظور یافتن جای پارک و در نتیجه ﻛﻤﻚ ﺑﻪ ﻛﺎﻫﺶ ﺗﺮاﻓﻴﻚ در ﻣـﺤـﻴـﻂ ﭘﺎرﻛﻴﻨﮓ، ﻛﺎﻫﺶ آﻟﻮدﮔﻲ ﻫﻮا و آﻟﻮدﮔﻲ ﺻﻮتی (ﮐﺎﻫﺶ ﮐﺎرﮐﺮد ﺳﯿﺴﺘﻢ ﺗﻬﻮﯾﻪ و ﺗﺨﻠﯿﻪ ﻫﻮا)، کاهش هزینه برق مصرفی و نهایتاً ایجاد ارزش افزوده، از اهمیت بالایی برخوردار است.
اصولا سیستم مدیریت پارکینگ(PMS) به دو زیر سیستم تبدیل میشود:
سیستم راهنمای پارکینگ (Parking Guidance System: PGS)
سیستم کنترل تردد پارکینگ (Parking Traffic Management: PTM)
به تبع این تقسیمبندی مدیریت پارکینگ با استفاده از تجهیزات سختافزاری و نرمافزار مرکزی قادرخواهد بود بر روی تک تک جایگاههای پارک از نظر پر یا خالی بودن اشراف داشته و با استفاده از نمایشگرهایی که در ورودیهای طبقات (رمپهای اشاره شده) نصب میگردد به رانندگان ظرفیت خالی آن طبقه را اعلام کند. همچنین انجام کلیه محاسبات ریالی جهت ورود و خروج و میزان توقف خودرو توسط سامانه راهبند وگیت راهبند کنترل شده و نظارت تصویری جهت تطبیق خودروهای ورودی و خروجی امکان پذیر است. حتی ارائه و پرداخت صورتحساب پارکینگ به صورت کاملاً مکانیزه و خودکار میتواند انجام شود.
سیستم راهنمای پارکینگ یا مدیریت جای پارک (Parking Guidance System: PGS)
سیستم راهنمای پارکینگ به کاربران کمک میکند بــا سـهولت بـیـشتری بـتواننـد در یـک پـارکـینگ جـای خالی برای پارک پیدا کنند. بدین ترتیب که اطلاعاتی در مورد فضاهای خالی پارکینگ به آنها ارائه کرده و مـشـتریها را در کـوتـاهترین زمـان ممکن به فضاهای خالی راهنمایی کند. همچنین با توجه به کاربری مجموعه استفاده کنندگان بسته به اینکه کاربران بخش اداری، تجاری، فرهنگی و یا هتل باشند از طریق فلشها و تابلوهای راهنما به بخش مربوطه راهنمایی میگردند.
تجهیزات مورد استفاده در این سیستم عبارتند از:
سنسور تشخیص خودرو
درسیستم راهنمای پارکینگ بالای هر محل پارک، سنسور تشخیص خودرو(Parking Lot Detector: PLD) نصب شده و با استفاده از این سنسور میتوان از بودن یا نبودن خودرو در محل موردنظر بوسیله خطوط ارتباطی با سرور اصلی آگاهی پیدا نمود.
نشانگر
در بالای محل هر خودرو نشانگرهایی نصب شده که وضعیت محل مورد نظر را با رنگهای مختلف مشخص مینماید.
نشانگر بالای سر خودرو قرمز رنگ خواهد بود و چنانچه جای پارک خالی وجود داشته باشد این نشانگر سبزرنگ خواهد بود..
تابلوی راهنمای داخلی پارکینگ
این تابلوها میتوانند در ورودی هر طبقه، ورودی اصلی و همچنین ورودی راهروها نصب شده و با اتصال به سیستم مرکزی و سنسورهای تشخیص خودرو در هر طبقه میتواند ظرفیت خالی را بصورت لحظهای به مراجعه کنندگان نمایش دهد.
سیستم کنترل تردد پارکینگ (Parking Traffic Management)
این سیستم مجموعهای از نرمافزار/ سختافزار مبتنی بر تشخیص پلاک است که با هدف افزایش سرعت، دقت و امنیت در پارکینگها طراحی شده است. چگونگی تفکیک استفادهکنندگان پارکینگ از حیث هزینه ورودی به پارکینگ، دسترسی به طبقات مختلف و یا بخشهای متفاوت در یک طبقه، و….، از طریق نصب راهبند در فضاهای مناسب، تگ های RFID و سایر تکنولوژیها در این سیستم قابل تنظیم است. به منظور هوشمندسازی کنترل ورود و خروج خودروها در پارکینگها روشهای مختلفی وجود دارند. دو فناوری مرسوم در این حوزه عبارتند از:
- استفاده از دوربینهای پلاک خوان
- استفاده از فناوری نشانههای رادیویی (Radio-Frequency Identification: RFID)
تجهیزات اصلی مورد استفاده در این سیستم عبارتند از:
دوربین پلاک خوان
این دوربین به کامپیوتر یا شبکه متصل شده و در هنگام ورود و خروج خودرو از آن عکس گرفته و در برنامه ذخیره میکند. این کار برای کنترل خروج خودرو بسیار مهم است.
دستگاه قرائتگر
این دستگاه ID های مورد شناسایی را روی خط ارتباطی ارسال میکنند و عموما دارای خروجیهایی از نوعRS232 یا Ethernet هستند.
این قرائتگرها میتوانند از نوع قرائتگرهای RFID باشند که تگ نصب شده پشت شیشه خودرو را میخوانند.
با اتصال به مرکز کنترل و مانیتور میتوانند در نهایت منجر به باز شدن راهبند و صدور صورتحساب را انجام دهند.
لوپ مغناطیسی
برای اینکه دستگاه قرائتگر دائما روشن نباشد و در ضمن کسی نتواند بدون تایید دستگاه وارد یا خارج شود،
استفاده از لوپهای مغناطیسی حضور خودرو قبل از رسیدن آن به قرائتگر تشخیص داده میشود.
به تبع عبور خودرو از لوپ مغناطیسی، تجهیزات وابسته نظیر قرائتگر روشن خواهند شد.
راهبند
از این دستگاه برای کنترل تردد به پارکینگ استفاده میشود. راهبند را میتوان به صورت دستی یا کامپیوتری با استفاده از دستگاه کنترل تردد پارکینگ کنترل کرد.
نرمافزار مورد استفاده در سیستم مدیریت پارکینگ به صورت یکپارچه با تجهیزات پارکینگ هوشمند از قبیل دوربینهای تحت شبکه و سیستم راهنمای هوشمند در ارتباط میباشد. با استفاده از اين نرمافزار ميتوان گروههای مختلف را تعریف کرده و برای هر گروه تعرفه جداگانهای تعریف نموده و از این طریق ورود به پارکینگ، خروج از آن و حق دسترسی به جایگاه پارک را کنترل کرد.
سیستمهای جریان ضعیفی چون سیستم دوربین مدار بسته، سیستم اعلام حریق، اعلان عمومی نیز در این بخش مانند هر فضای عمومی دیگر، لازم به پیادهسازی بوده و در فصل” زیر سیستمهای جریان ضعیف قابل یکپارچهسازی با سیستم مدیریت ساختمان(BMS)” تشریح گردیدهاند.
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.